Goede voornemens waarmaken met mindfulness

goede voornemens mindfulness

Afvallen, gezonder leven, minder stressen, stoppen met roken. Zomaar een paar populaire goede voornemens. Staat die van jou ertussen? Was je ook zo enthousiast toen je ze maakte? En hoe gaat het nu met de uitwerking ervan? Helaas worden goede voornemens vaak niet waargemaakt. Hierbij geven we je wat mindfulness tips om je doelen dit jaar wel te halen.

Wat zijn je intenties?

Vaak formuleren we goede voornemens op een heel algemene manier. Stoppen met roken is bijvoorbeeld een doel. Maar wat is daar de achterliggende gedachte achter? Wil je beter voor je lichaam zorgen? Een gezond voorbeeld voor je kinderen zijn? Ga na waarom je dit doel wilt behalen. Je intenties zijn een grotere motivator dan het doel op zich. Schrijf ze op en leg ze ergens neer waar je vaak komt. Zo help je jezelf herinneren aan jouw persoonlijke motivatie om je doel te bereiken.

Focus op het proces, niet op het resultaat

Door continu bezig te zijn met een doel, kan het heel goed zijn dat er teveel druk op komt te liggen en je het spreekwoordelijk voorbij schiet. Veel mindfulness cursisten ervaren het verleggen van de focus naar het proces als een eye opener. Je doet wat je moet doen met al je aandacht, waardoor je je taak beter uitvoert. Je ervaart ook minder druk door niet aan het resultaat te denken… en wat men en jijzelf daar van zal vinden. Is je goede voornemen afvallen of gezonder leven? Spreek dan bijvoorbeeld met jezelf af om elke dag een half uur te wandelen. Voel tijdens je wandelsessies heel bewust hoe je lichaam reageert. Waarschijnlijk voel je jezelf mettertijd steeds fitter en sterker worden. Zo maak je je doel concreet en ligt de nadruk op het proces.

Onderzoek je valkuilen

Je bent je vast al jaren bewust van het feit dat stress, nicotine of teveel snoepen niet goed voor je is. Toch kies je elke keer onbewust voor deze slechte gewoonte. Onderzoek de patronen die er bijvoorbeeld voor zorgen dat je teveel stress ervaart. Wat zijn de triggers? Leg je de lat te hoog voor jezelf? Vind je het moeilijk om nee te zeggen? Doe je dingen die je eigenlijk helemaal niet leuk vindt? Wees eerlijk tegen jezelf en probeer zo objectief mogelijk je gedrag te onderzoeken. Door je bewust te zijn van wat je patronen zijn, kan je er voor kiezen om de volgende keer anders te reageren.

Wees mild voor jezelf

Niets en niemand is perfect. Je zal vast af en toe in de fout gaan. Je hebt jezelf jarenlang op een bepaalde manier gedragen. Dat je af en toe terugvalt is niet meer dan logisch. Merk het op als het gebeurt en bekritiseer jezelf niet. Onderzoek zonder oordeel hoe het komt dat je deze keuze maakte en trek er lering uit. Gun jezelf een uitspatting op z’n tijd en geniet er dan ook echt van.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.